Probleem on selles,kuidas kõigepealt julgeda oma tööd sõpradele näidata, seejärel välja kannatada nende arvamus, ja lõpuks, mis kõige tähtsam, kas nende hinnanguga nõustuda või mitte, ja mõtelda välja, mida edasi teha. (James Fenton)

neljapäev, veebruar 14, 2008

Teine tasand ehk

Ma hakkan lihtsalt keskelt pihta, ilma pikema sissejuhatuseta ja ilma selgitusteta. Kirjandusse süvenemine nõuab vastavat elutunnetust. Ma praegu ei mäleta, kas see oli Dilthey, kes ütles, et inimese hingel on erinevad tasandid ja et elu saab väga õnnelikult ära elatud ka ainult esimesel tasandil, sügavamale jõudmata, aga siis me ei tunneta seda päris ELU. Kõige viimasele tasandile jõuavad vist filosoofid, ma arvan. Enamasti ongi vist õnnelikumad need, kes sügavamale ei vaata või ei näe. Eesti kirjandusest tuleb kohe meelde Karl Ristikivi, kes üritas kindlasti jõuda inimhinge kõige viimasele tasandile ning ei teinud endale mingeid järeleandmiseid. See ei tähenda seda, et ta oleks kirjutanud ainult õnnetutest asjadest, ta kirjutas nii, nagu asjad on. Seda ei mõista need, kes esimesele tasandile jäävad. Kirjandus nõuab tohutut süvenemist, nõuab tungimist elu pealiskihist pisut kaugemale. Milan Kundera on öelnud kuidagi nii, et hea romaan peab olema autorist targem. Heade romaanidega enamasti nii vast ongi, ega muidu ei kirjutataks kirjandusteostest kirjandusteoseid. Esimese tasandi inimesed märkavad kirjanduses ka ainult esimest tasandit. Seks, intriigid ja raha ei ole ju kõige tähtsamad (või on?). On olemas isegi esimese tasandi kirjandusteadlased, neile on kõige tähtsamad seks ja intriigid. Selle pärast ma lihtsalt ei mõistagi, et kuidas nende esimese tasandi inimeste ego küll nii suur on.
Otsida, otsida ja otsida, mis sest, et mitte kunagi ei leia.

Sildid: ,

9 Comments:

Blogger LiizaKazz said...

mai tea
sain siin oma hea tuttavaga kokku ja juhtus rääkima mulle mafioosode naistest

ja ma sain shoki
ma lihtsalt sain shoki
seisin siis tal seal korteris kriitvalgena ja vahtisin aknast välja

võimalus nr 1
elada ja ellu jääda

võimalus nr 2
elada ja mõista elu ja ellu jääda

võimalus nr 3
elada ja mõista elu ja õpetada elu mõistmist teistele ja ellu jääda

kõige raskem on see kolmas.
Esimesel tasandil vegeteerib kogu maailm. Mina püüan mõista ka mafiooso naisi, kelle mehed on vanglas, ja kes ei oska mitte midagi muud teha, kui vegeteerides olemas olla (st lihtsalt ilus olla) Minu meelest on kõige raskem olla tark ja ilus. Aga lihtsalt tark on ka raske olla.

Mmmm...

Nõustun. Täielikult ühesõnaga.

14 veebruar, 2008 18:26

 
Blogger Annika said...

Njah, kõige raskem on olla tark ja ilus. Lihtsalt tark on ka raske olla. Selles osas nõustun täiesti. Aga ükspäev mõtlesin selle peale ka, et pagana raske on olla ka lihtsalt ilus (ilu all mõtlen kõiki neid vidinaid, mis igal sellisel naisel, kelle olamsolu ainuke õigustus ongi see, et ta peab lihtsalt ilus olema, olemas peab olema). Igatahes, ma pidin 4 tundi poodides käima (ma rõhutan, et ma pidin) ja see oli täielik piin. Ma olin palju väsinum, kui peale tööpäeva :D. Ja siis ma mõtlesin, et kui juukseid värvida, siis peaks iga 1,5 kuu tagant umb 3 tundi juuksuris istuma, lisaks korralike küüntega iga 2 nädala tagant hoolduses käima, siis veel kosmeetikud, pediküür, solaariumid ja ma ei tea mis asjad kõik veel. Jube tüütult raske või raskelt tüütu elu võib olla :D
Huh, loomulikkus hoiab ikka tohutult aega kokku :)

15 veebruar, 2008 18:31

 
Blogger LiizaKazz said...

nojah...
aga maailmale on igasugust potensiaali vaja - nii seda välist, kui ka sisemist.

Minu meelest olla täielik vasakpoolne nagu proua Aava näiteks. Ma ei suudaks.

Täielikult naiselik seelikus kena, ilus ja nii edasi.(Aava on muidugi kaugel sellest) Ma lihtsalt läheks lolliks ja pooks ennast üles. Naiselikud pehmekaruväärtused ei vii ju mingite murranguteni, muutusteni, arenguni, pigem sulgevad mingisse hermeetilisse maailma, kust lihtsalt ei saa välja. Oled oma ilusate küünte ja blondeeritud lokkide sees ja jäädki sinna ringlema, kaugemale ei saa minna.

Mehelikud väärtused (need viimasel ajal devalveeruvad, vaata neid noori poisse, kes on vidinaid täis ja omast arust jõle kenad) on vahel palju vajalikumad. Sellised karmid otsekohesed ja nõudlikud, aga nad jälle ei näe naiselikke asju, mis on siiski olulised. Traditsioone ja nende kestvust ja hoidmisvajadust.

mmm... jah. Igal juhul on see huvitav teema. See ma mõtlen.

16 veebruar, 2008 12:29

 
Blogger Annika said...

Mnjah. Mõte on laiali ja varsti tuleks vist samal teemal uus postitus kirjutada, sest kommentaarid lähevad juba liiga pikaks :D. Igatahes, teema liigub juba minu algse postituse juurest mujale, aga las ta liigub. Sellest algse postituse ideest ma kunagi räägin sulle, ehk, sest sa olid selle hetke juures, mis sundis mind seda kirjutama.
Praegu me keerutame välise ilu ja naiselikkuse ja mehelikkuse ja tarkuse ümber, liiga palju asju, mida korraga haarata ja kui ma hakkan mehelikkusest ja naiselikkusest ja ma ei tea millest rääkima, siis ma lähen alati kergelt närvi, eriti feministide peale, selle pärast ma paegu seda teemat ei puuduta, tahaks rahulikult laupäeva õhtut veeta :D
Igatahes, kui täna Viires meile Umberto Eco kahte tasandit meelde tuletas, siis mul tuli oma postitus meelde, et Eco ju räägib samast asjast tegelikult, aga ehitab selle lugejat silmas pidades üles ja ainult kahele tasandile, mu meelest peaks neid tasandeid rohkem olema, aga igatahes, Eco järgi on olemas naiivne lugeja ehk semantiline lugeja ja semiootiline ehk esteetiline lugeja. Esimese tasandi lugeja ei saa uurida kirjandust, sest teda huvitab ainult see, mis juhtus, ta ei jõua intriigidest, seksist ja rahast kunagi kaugemale.
Need kõige mõttetumad naised (mulle vähemalt tundub, et olla välimuselt ilus, see on kõige mõttetum olemise eesmärk, mis üldse saab olla) ja need kõige mõttetumad mehed (kelle eesmärk on ma tõesti ei tea mis, täispumbatud musklitega mafiooso olla näiteks :D) siia lugemismudelisse ei kuulu, nemad on lausa lugemismudelieelsed. Aga nüüd need esimese tasandi lugejad. Need on need, keda ma oma postituses silmas pidasin. Mingid tüübid, kes ei mõista, ei tahagi mõista ja ei hakkagi mõistma, sest nad arvavad, et nad mõistavad absoluutselt kõike, sest nad ei tunnista seda, et see lihtsalt ei ole võimalik. Teisele tasandile ma paigutaks need, kes võib-olla ei mõista (sest lõpuni mõista ei ole mitte kunagi võimalik), aga tahavad mõista. Eco tasandid said nüüd läbi. Aga kuna ma tekitasin ka lugemismudelieelse tasandi, siis on olemas ka lugemismudelijärgne tasand, sinna ma paneks need, kes mõistavad võimalikult palju (aga loomulikult mitte lõpuni) ja tunnistavad endale seda, et nad ei mõista kunagi lõpuni, aga tahavad ikkagi võimalikult palju mõista. Peaaegu sama, mis eelmine tasand, aga sügavam.
Ma ei ole vist kunagi nii segast teksti kirjutanud ja ma nüüd lõpetan ära ka. Punkt.

16 veebruar, 2008 19:21

 
Blogger LiizaKazz said...

ma arvan, et ilu igasugune ei saa ühegi inimese elu eesmärk olla. Olgu ta siis kasvõi kunstnik.

Ilu loomine see võib olla eesmärk, aga ilusaks olemine - selle taga on ikkagi soov olla ihaldatud st Mafiooso naisuke kui järgi mõelda, siis need ülimehelikud ja ülinaiselikud - on tegelikult mõttetud just sellisest normaalsest mõtlemisest lähtudes, milleks on antud juhul kirjandusteadlaste mõtlemised. Nemad on pidevalt aktsioonis. Mitte mõtlemas. Nemad on ilusad, mitte mõtlemas. Nemad-meie opositsioon. Meie aktsioon on ilukirjandus ja filosoofia. Ja me ei pruugigi tekstist aru saada nii nagu nemad. Aga jah...sa ei kirjutanud segast :D Minu meelest.

jah, ma kuulasin ka mõnda loengut koos sinuga (põnevus ja seks ongi ju primaareesmärgid elul, aga kust neid leida ma ei tea), aga ma suutsin kaa mõnest kalakoeraga luuletajannast seksinalju visata. :D Minu elu põnev külg toimib hästi koerte ja naistega, mis teha.

16 veebruar, 2008 21:11

 
Blogger Annika said...

Ma saan täiesti aru, mis vaatepunktist on seks elu primaareesmärk, aga ma ei saa aru siis, kui see muutub primaareesmärgiks mingist teisest vaatepunktist ja igal pool ja kogu aeg ja igas olukorras. Ja et igas olukorras ja igal pool nähakse mingeid intriige.
Ja sellega pean vist nõustuma jah, et ilus olemine ei saa olla kunagi eesmärk omaette, vaid et seal taga peab veel midagi peituma.

16 veebruar, 2008 21:43

 
Blogger LiizaKazz said...

aga selleks sa ju olemas oledki, et see nn primaareesmärk ei oleks kõikehaarav

minu meelest

kuigi vahel on huvitav jälgida neid teisi ja teistsuguseid

aga mina olen piisavalt ehmunud, et mitte kunagi sellistest asjadest lõpuni aru saada

17 veebruar, 2008 15:27

 
Blogger Annika said...

Ära muretse, nagunii ei saa mitte kunagi ühtegi asja lõpuni mõista

17 veebruar, 2008 19:35

 
Blogger Unknown said...

201510.9dongdong
canada goose jackets
michael kors bags
Official Coach Online Factory Sale
Ugg Boots Outlet Clearance,Cheap Uggs On Sale Discount For Women
Coach Diaper Bag Outlet
Michael Kors Handbags Clearance Outlet
true religion jeans
michael kors outlet online
Louis Vuitton Online Shop Stores
coach factory outlet
Michael Kors Outlet Sale Handbags Discount
tory burch sale
Nike Kobe Bryant Basketball Shoes
hermes outlet
toms outlet
Abercrombie and Fitch USA Outlet Store
true religion outlet
hollister clothing
authentic louis vuitton handbags
ray-ban wayfarer
coach outlet online
michael kors bags
Oakley Polarized Sunglasses Cheap Outlet Store
Louis Vuitton Outlet Mall Store
canada goose sale
louis vuitton
Louis Vuitton Official Site Outlet Stores
hollister uk sale
timberland outlet
100% Authentic New Lerbron James Shoes

09 oktoober, 2015 04:52

 

Postita kommentaar

<< Home